Dæk og undervogn

Dæk og undervogn.

 
Dæk

De fleste klasser kører på “slicks” dvs. rigtige racerdæk som bl.a. kan købes gennem Gunnar Aaskov Motorsport, Brakkervej 39, 6040 Egtved. Tel. 7555 3290 – Fax. 7555 3885 – mail@aaskov-motorsport.dk) Her kan du også få råd og vejledning om dæk, undervogn etc.

 

Flere klasser har en begrænsning på at vi max. må anvende et fast antal dæk til tidtagning og løb pr. sæson, (“wet” (regnvejrsdæk) ubegrænset) Denne regel er indført for at holde udgiftsniveauet nede hvor alle kan være med, ellers ville de teams med mange penge måske kunne dominere klasserne ved at altid køre på helt nye dæk både i tidtagning og heat.

 

Der kan bruges ubegrænset antal dæk til træning og testkørsel. Hvis du kører en hel sæson skal du påregne min. 10 – 14 slicksdæk kommer i brug. Pris pr. dæk ca. kr. 1200,- til 1800,- + moms.

 

Når du skal køre er der mange teorier om dæktryk mv. til de forskellige biler, og her er det at du må eksperimentere med tingene for at finde ud af hvordan det fungere bedst for dig.

Det er altid en god ide at prøve at spørge de andre med samme bilmærke hvad de kører med for at have et udgangspunkt, men det er i sidste ende dig selv der må finde “dit” dæktryk for det afhænger meget er kørestil, undervogn mv.

 

Dækkene skal have en arbejdstemperatur på 70 – 80 grader for at de virker optimalt.

Ændring af dæktryk giver også ændring i dæktemperatur, og her er der så også mange teorier om dæktrykket skal være højere for at få mere varme eller omvendt (højere tryk giver mere varme, men lavere tryk og dermed blødere dæk kan arbejde mere og giver således også højere temperatur).

Der er også mange teorier om at dækkene på de trækkende hjul skal følge pilen med dækkets rotations retning, hvorimod de andre skal “løbe baglæns”.

 

Undervogn

En racerbil kører normalt med er speciel racerundervogn (f.eks. Leda eller Proflex) som kan justeres i bl.a. støddæmpere, og her er det igen en videnskab at stille den rigtig for at bilen kører optimalt.

 

Spørg igen andre om hvordan de indstiller, og lav så dine egne eksperimenter og find det der passer til dig og din kørestil. Du vil også være ude for at du løbende må lave ændringer i både dæktryk og undervogn efterhånden som du lærer bilen og banerne bedre at kende.

 

Det er en god ide at skrive ned hver gang du kører på banen hvordan din undervogn + dæktryk er så du kan sammenligne resultaterne fra hver gang du har været ude at køre, når du kører dine hurtigste tider må du jo have fundet den indstilling der passer til dig.